Social Media

 

Steeds meer van wat we doen, gebeurt online. Kletsen met vrienden, shoppen, noem het maar op. Als men op zoek gaat naar een bedrijf gebeurt dit doorgaans via het internet. Het is dus van belang om goed vindbaar te zijn op internet. Een goede manier hiervoor is via de sociale media.

Facebook

facebookVerreweg de bekendste social media website is Facebook. Met ruim 955 miljoen gebruikers is het op dit moment de grootste website waarop mensen hun lief en leed met elkaar delen. Een perfecte plek dus ook om je nieuwe onderneming onder de aandacht te brengen. Om ervoor te zorgen dat je Facebook bedrijfspagina de aandacht krijgt die het verdient zijn er enkele tips om dit te optimaliseren.

Ten eerste is het van belang dat je een duidelijke, in het oog springende afbeelding hebt. Dit is je eerste visitekaartje op de social media site. Maak vervolgens een welkomstpagina aan, zodat je bezoekers weten met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben. Vervolgens kun je je Facebookpagina gebruiken om te zorgen voor interactie met de klanten. Door updates van je nieuwste producten te posten, geef je klanten de gelegenheid hun mening hierover te uiten en laat je ze bijvoorbeeld mee bepalen hoe het eindproduct er uit zal komen te zien. Tot slot kun je ook evenement aanmaken. Wanneer je bijvoorbeeld een open dag hebt op je bedrijf, kunnen je contacten online aangeven of ze aanwezig zullen zijn. Indien iemand aangeeft aanwezig te zijn op jouw evenement, wordt dit zichtbaar voor al zijn of haar contacten waardoor je pagina weer extra onder de aandacht komt.

LinkedIn

linkedinNaast Facebook, is er ook een ander groot sociaal netwerk, maar dit netwerk richt zich vooral op vakmensen: LinkedIn. Op LinkedIn is het mogelijk voor anderen om te zien welke opleiding je hebt gehad, waar je hebt gewerkt, maar ook wat voor skills je aangeeft te hebben en de skills die anderen je toe hebben gewezen. Net als bij een Facebook-pagina, is het belangrijk om bij LinkedIn rekening te houden met onderstaande zaken.

Om te beginnen kan LinkedIn prima werken om je startende onderneming te promoten. Vergeet dan ook niet om je eigen LinkedIn-pagina te koppelen aan die van je bedrijf, aangezien deze dan ook daar zichtbaar wordt. Op de bedrijfspagina op LinkedIn kun je onder andere een beschrijving van je bedrijf geven, aangeven wie er allemaal werken, maar ook is het handig een link te plaatsen naar de website van je bedrijf.

Daar waar Facebook vooral is gericht op het onderhouden van reeds bestaande contacten, is LinkedIn meer gericht op het ontmoeten van nieuwe contacten. Om deze reden is het ook van groot belang dat je goed wordt gevonden op LinkedIn. Dit kan geoptimaliseerd worden door zo specifiek mogelijk je bedrijf te omschrijven. Daarnaast wordt je beter gevonden als je meer contacten in je LinkedIn-netwerk hebt. Belangrijk dus om de (belangrijke) mensen die je kent toe te voegen.

Op LinkedIn kunnen ook aanbevelingen worden geschreven. Wanneer deze over jouw bedrijf worden geschreven, verschijnen ze op je LinkedIn-pagina en zo kunnen toekomstige klanten een idee krijgen over hoe goed jij bent in je werk. Ook een belangrijk onderdeel dus voor je LinkedIn-pagina.

Mocht je na deze tips het idee hebben dat je pagina nog niet totaal geoptimaliseerd is, zijn er op het internet nog meer tips te vinden die je kunnen helpen.

Twitter

twitterTwitter wordt in het kort omschreven als een medium waarmee je snel korte berichten van maximaal 140 karakters uit kunt wisselen met andere bedrijven. Je kunt andere twitteraars toevoegen aan jouw account, maar andere twitteraars kunnen jou ook volgen. Als zij dit doen, zien zij jouw berichten op hun timeline, behalve als deze aan één specifieke persoon is gericht. Door het toevoegen van hashtags wordt je gestuurde tweet gekoppeld aan een bepaald onderwerp. Wanneer je op de hashtag klikt, kom je bij een overzicht met alle berichten die dezelfde hashtag hebben gebruikt, en dus over hetzelfde onderwerp praten.

Voor je bedrijf is Twitter handig doordat je hiermee onder andere je merk kunt ontwikkelen en promoten, volgen wat anderen over je bedrijf vertellen, contacten onderhouden met klanten, hulp geven bij problemen, de concurrent volgen, relaties opbouwen met mensen die iets voor je bedrijf kunnen betekenen en meer bezoekers naar je webwinkel of website trekken. Door middel van Twitter kunnen je (toekomstige) klanten persoonlijk worden benaderd.

Het is belangrijk vanaf het begin een bedrijfs-Twitter aan te maken, aangezien op deze manier de naam al wordt geclaimd. Daarnaast is het handig te zorgen voor een duidelijk en pakkend profiel. De steekwoorden die je gebruikt bij het omschrijven van je bedrijf worden opgenomen in de zoekmachine van Twitter. Als laatste is het belangrijk om je te verdiepen in de techniek van het twitteren. Daarvoor is het mogelijk om de snelcursus Twitter te volgen.

Wanneer gebruik ik welke vorm van social media?

Naast Facebook, LinkedIn en Twitter zijn er tegenwoordig veel meer websites die bedoeld zijn voor sociale interactie. In onderstaande infographic is te zien welk sociale netwerk het beste gebruikt kan worden voor welk doel. Zoals eerder aangegeven kan Twitter handig gebruikt worden voor een korte update. Instagram op zijn beurt is weer geschikt voor foto’s van je bedrijf en wat zich daarbinnen allemaal afspeelt en schijnt zeer in de smaak te vallen bij de gebruikers.

socialmedia4