• images
  • 14:34
  • images
  • Reageren.

Ontmoet de locals met WithLocals

WithLocals_2De bètaversie is nog niet eens officieel online, laat staan de echte website, maar de site van het Nederlandse initiatief WithLocals.com heeft al meer dan 100.000 bezoekers. Met daarbij 40.500 likes op Facebook en een inverstering van een half miljoen dolllar van de Greenhouse Group (met Marion Koopman als CEO) kan het eigenlijk niet meer stuk.

Wat is WithLocals?

WithLocals is een initatief van 3 Eindhovense ondernemers om toeristen in contact te brengen met locals in Azië. Deze Start-Up, opgericht in mei 2013, is een online marktplaats waarbij de reiziger direct bij de lokale bevolking boekt. Er komt dus geen reisorganisatie aan te pas, waardoor de ontmoeting puur en kleinschalig blijft. WithLocals focust op drie zaken: eten, tours en activiteiten. Want wie kookt er authentieker, kent de buurt beter of weet beter wat de mensen ter plekke bezighoudt dan een local? Of zoals mede-oprichter Marijn Maas zegt: “Niemand kookt lekkerder dan je eigen moeder. Waarom zou je dan niet bij iemands anders moeder in het buitenland gaan eten?”

Waarom wordt het succesvol?

WithLocalsMet de crisis krijgt de sharing economy, waarbij mensen hun goederen en diensten delen in plaats van verkopen, steeds meer aanhang. Dit sprak ook Marijn Maas, één van de oprichters, wel aan. Toen hij in Sri Lanka, na eerst vooral bij grote restaurants gegeten te hebben, bij een lokale familie terechtkwam, bleek dit de mooiste ervaring van zijn reis. Hierdoor kwam hij op het idee voor WithLocals: “Wij willen reizigers en de lokale bevolking in Azië de mogelijkheid geven om direct met elkaar in contact te komen.”

Azië wordt steeds populairder als vakantiebestemming. Dit betekent dat grote bedrijven en organisaties hier gebruik van maken door massatoeristische reizen en attracties op te zetten. Maar bij WithLocals kijken ze liever naar wat de mensen in Azië zelf kunnen bieden, en geloven ze dat iedereen ergens goed in is. Vanuit dit inzicht kan de armere bevolking, die normaal weinig meekrijgt van de inkomsten vanuit toerisme, iets betekenen voor toeristen door te doen waar ze goed in zijn. Reizigers zijn op zoek naar een unieke ervaring en locals kunnen hen deze bieden met de skills en kennis die ze hebben. Eerlijke prijzen voor de reiziger, voor eerlijke mensen in Azië.