Minder sms’en leidt niet tot minder omzet
  • images
  • 10:42
  • images
  • Reageren.

Minder sms’en leidt niet tot minder omzet

Met de komst van gratis messengers als WhatsApp en Facebook protesteerden veel telefoonproviders aanvankelijk nog tegen deze ogenschijnlijk oneerlijke concurrentie. Het blijkt echter dat de telecomwereld goed heeft in weten te springen op deze ontwikkeling, want uit recente cijfers blijkt dat de consument weliswaar minder sms’t maar de omzet van de providers daar niet door daalt.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt jaarlijks bij hoe we onze telefoons gebruiken. Daarbij wordt gekeken naar hoe lang we bellen, maar ook naar het aantal sms’jes dat wordt verstuurd en hoeveel MB we van onze databundels verbruiken. Daarnaast berekent de ACM ook wat de omzet van de providers hierdoor is.

Minder sms, meer mobiel internet

Dat er minder ge-sms’t wordt is geen verassing. De cijfers van het ACM onderschrijven dit, waaruit een daling van maar liefst 51% sinds het einde van 2010. De inkomsten van sms daalden daarbij met 27% maar dit werd tegelijkertijd weer gecompenseerd door het gebruik van mobiel internet. Wanneer we kijken naar de totale Nederlandse telecommarkt is in de eerste helft van 2013 zelfs een groei zichtbaar naar een totaalbedrag van maar liefst 2,6 miljard euro.

Mobiele markt: volume & omzet via Nu.nl


Nieuwe abonnementsvormen

Die groei is mede te danken aan het feit dat steeds meer providers afstappen van vastgestelde abonnementsvormen. Er wordt steeds beter gekeken naar het gedrag en de behoefte van de consument, waar providers hun aanbod op aanpassen. Zo heeft de consument steeds minder vaak zin om gelijk aan een abonnement van twee jaar vast te zitten en wil men juist meer flexibiliteit.

Vodafone reageert hier bijvoorbeeld heel slim op met een nieuw hybride prepaid abonnement. Deze biedt niet alleen een bepaald aantal belminuten en sms’jes, maar is ook uitgebreid met 3G internet. Hierbij kan de klant kiezen tussen pakketten tot 1000 MB en beschikt men over een snelheid van 7,2 Mbps. Deze bundels worden vooraf gekocht en kunnen maandelijks verlengd of opgezegd worden.

Het telecombedrijf onlangs nog in de media wegens het het opschroeven van de 3G internetsnelheden voor de Bel+SMS+Web & Vodafone Scherp abonnementen, in opvolging van de verhoging van de databundels van de jaarlijkse Red-abonnementen. De Red-abonnementen zijn ingericht op het gedrag van de consument, waarbij de focus ligt op datagebruik.  De abonnementen worden bij aankoop van de nieuwe generatie smartphones zoals de populaire iPhone 5 serie bij Vodafone standaard inbegrepen.

De telecomgigant heeft naar eigen zeggen het grootste 4G-netwerk ter wereld en liet via een persbericht weten haar klanten ook in het buitenland met 4G snelheden te bedienen.