10 tips voor succesvol ondernemen in 2018
  • images
  • 14:35
  • images
  • Reageren.

10 tips voor succesvol ondernemen in 2018

Wordt 2018 een nog succesvoller jaar voor jouw bedrijf? Het begin van een nieuw jaar is een uitstekend moment om goed te kijken naar wat je moet doen om van het komende jaar een nóg succesvoller jaar te maken dan het vorige. Voor je bedrijf, maar ook je medewerkers.

Succesvol zijn. Dat is iets wat alle ondernemers willen. In onze maatschappij willen we allemaal zo optimaal mogelijk presteren. Maar waar komt die drang eigenlijk vandaan? Eigenlijk is het gebaseerd op angst. Dat klinkt gek, maar toch is het zo. Angst om niet genoeg te hebben en angst om niet genoeg te zijn. En dat komt weer uit de oertijd. Want als je toen niet genoeg had, dan kon je niet overleven. Dus werd alles op alles gezet om te zorgen dat we altijd kregen wat we nodig hebben. Ook in onzekere periodes als we niet zeker wisten of er voldoende voedsel te vinden zou zijn. Daar heb je anderen voor nodig. Want in je eentje een mammoet verslaan, lukte niet. Maar met een aantal mensen samen wel. Je kunt dus vaak alleen bereiken wat je echt wilt, met hulp van anderen.

We geven je een tiental handig tips die jou kunnen helpen 2018 een succesvol jaar te laten zijn voor jouw onderneming.

1. Stel doelen

Blijf nadenken over wat je in de toekomst wilt bereiken. Wat is jouw stip op de horizon? Formuleer op basis daarvan doelen die helpen je dat einddoel te bereiken. Iedere belangrijke beslissing die binnen je bedrijf genomen wordt, moet bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Het SMART-principe is een handige tool die je daarbij kan helpen.

2. Zorg dat je weet wie je doelgroep is

Klanten zijn kritisch. Jij kan er wel voor 110% van overtuigd zijn dat je product of dienst perfect is, je klant kan daar anders over denken. Daarom is het van groot belang dat je weet wie je doelgroep is. Wat zijn hun wensen en behoeftes en sluit jij daar goed op aan? Wees kritisch naar jezelf en richt je alleen op de juiste klanten voor jou. Liever een wat kleinere groep die je echt kent, dan een veel grotere groep die je maar half kent.

3. Neem risico’s

Als ondernemer moet je lef hebben. Want vrijwel iedere ondernemer zal beamen dat je vrijwel geen of nauwelijks bestaansrecht hebt als je niet af en toe uit je comfortzone stapt en een gokje durft te wagen. Natuurlijk zal je ook weleens een tegenvaller krijgen, maar wij verzekeren je: af en toe een gokje wagen kan je nog weleens een flinke meevaller opleveren.

4. Doe het goed of doe het niet

Overweeg iedere stap die je neemt voor je onderneming. Iedere beslissing moet je met volle overtuiging nemen en niet met terugwerkende kracht op terug hoeven komen. Dat remt je alleen maar af.

5. Onderhoud de relatie met bestaande klanten

We kennen ze wel, al die energiemaatschappijen en telecombedrijven die klanten binnenhalen met grote aanbiedingen. Maar bij contractverlening krijg je als trouwe klant geen scherpe aanbieding. Je bestaande klanten kennen jouw bedrijf en wat je hen biedt. Nieuwe klanten zoeken, vergt veel energie. Je bestaande klanten weten waar ze aan toe zijn en daarmee kost het jou als ondernemer minder energie om ze te behouden dan de energie die het kost om ze binnen te halen.

6. Investeer in je organisatie

Je medewerkers moeten de juiste middelen hebben om hun werk goed te doen. Dan hebben we het niet alleen over computers, telefoons of een auto van de zaak, maar ook een fijn en comfortabel pand met goede sfeervolle werkplekken en leuke extra’s zoals bijvoorbeeld goede koffie of een tafelvoetbaltafel voor de ontspanning die ook af en toe nodig is. Wij verzekeren je: dit draagt gegarandeerd bij aan de motivatie en verklein je de kans dat ze weggaan.

7. Controleer je cyber beveiliging

We leven in een wereld waarbij steeds meer gedigitaliseerd wordt. Bijna alles doen we met de computer en internet en steeds minder met papier. Ons moderne zakenleven is gebaseerd op de moderne technologie. Het is daarbij dus essentieel dat je ervoor zorgt dat je cyberbeveiliging tiptop in orde is. Daarnaast moeten jij en je medewerkers op de hoogte zijn van de veiligheidsrisico’s van online werken en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van veiligheid. Zo blijven je systemen beschermd en kunnen jullie virusvrij blijven werken.

8. Creëer de juiste werkomgeving

Hoe kan je teamwork en het uitwisselen van ideeën stimuleren? Creëer dan een open werkomgeving. Dit draagt direct bij aan het gevoel van betrokkenheid van de medewerkers. Het werkt niet alleen gemakkelijk, maar het is ook een effectieve manier van samenwerken. Wat de productiviteit weer bevordert.

9. Stimulans en waardering van je medewerkers

Het behalen van je doelen die leiden tot succes gaan hand in hand met je medewerkers. Zij moeten blij zijn met hun werk en zich betrokken voelen bij de onderneming. Vraag hen dan ook wat ze nodig hebben en wat zij zouden doen om hun werk nog beter te maken. Tevredenheid over hun verantwoordelijkheden en functie zijn een van de belangrijkste punten die bijdragen aan loyaliteit aan de werkgever. Jouw medewerkers moeten dus de functie én beloning krijgen die ze verdienen.

10. Doe wat je leuk vindt

En last but not least, doe vooral iets wat je leuk vindt. Als het werk je inhoudelijk interesseert en je het echt leuk vindt om te doen, dan blijf je ook op lange termijn gemotiveerd. Je bedrijf zal immers ook weleens met tegenslagen te maken krijgen of offers moeten brengen. En dat is prima op te brengen zolang je veel voldoening uit je werk haalt.